Triste eta haserre gaude, lanean hasi ginenean baino okerrago utziko dugulako sektorea”. Renferen tren zerbitzuko makinistetako bi dira Jose Luis eta Iñaki —asmatutakoak dira bi izenak—. Biek ala biek urte gutxi falta dituzte erretiroa hartzeko. “Dagoeneko ez gara gazteak, eta tentsioan ari gara bizitzen azken urteak”. Liskar giroa dago Renferen Gipuzkoako tren zerbitzuan, eta, arazoa “makinista falta” dela zabaldu den arren, errealitatea “askoz larriagoa” dela azaldu dute makinistek eurek. “Makinisten lantaldea mantentzearekin bakarrik dago arduratuta zuzendaritza, makinistarik gabe ez dagoelako trenik”, zehaztu du Iñakik. “Orain arte, ahal izan duten moduan eutsi diote egiturari, baina gaur egun, matematikoki, jasanezina da egoera”. Dena den, biek onartu dute eurak baino “okerrago” daudela kontrolatzaileak, leihatiletako langileak, trenak konpontzeko lantegietakoak, bidaiariei informazioa ematen dietenak, bezeroen arretakoak…
Jose Luisek atera dio argazkia egungo errealitateari: “Osasun publikoa, suhiltzaileak, ertzainak edo irakaskuntza bezala, oinarrizko zerbitzu publikoa da trenarena ere; euren herria txikia izanik ere, herritar guztiek daukate eskubidea kalitatezko tren zerbitzua edukitzeko”. Makinistaren hitzetan, ordea, “Europako Batasuneko arautegian babestuta”, trenbide sarearen “liberalizazioaren aldeko apustua” egiten ari dira Espainian eta Hego Euskal Herrian. “Frantzian eta beste herrialde batzuetan ez dute egin halakorik, eta zerbitzu publiko izaten jarraitzen dute zerbitzu publikoek; ez dute itxi trenbiderik, herri txikiak ez dituzte utzi trenbide sarerik gabe…”.
Jose Luisek azaldu duenez, sektorearen liberalizazioa dago gaur egungo gaitz gehienen atzean, “ekonomikoki errentagarria izan behar duela esan nahi duelako sektorea liberalizatzeak”. Zerbitzu publikoa bere horretan mantentzen ari dira “hertsiki ezinbestekoa den guneetan”; hiri handien arteko aldirietako zerbitzuetan, alegia. “Baina pixkanaka deuseztatuz joango dira gainerako guneetako tren zerbitzuak. Hainbat linea bertan behera utzi dituzte jada, eta desagertu egin da merkantzien zerbitzu publikoa; multinazionalen esku utzi dute”.
Jarraitu irakurtzen hemen.