Bi mila eta hamazortziko urtarrilaren 15ean abiatu ziren pentsiodunen mobilizazioak. Hori bai, aurretik baziren pentsiodunen elkarteak Hego Euskal Herrian barrena. Bultzada eman zioten gerora herrietako plazetan astez aste ikusitakoari. Berriotxoak eta Elduaienek gogoan dituzte, besteak beste, 2013ko Osasun Kopago Legearen kontrako sinaduren bilketa nahiz 2017ko EAErako eta Nafarroako Foru Komunitaterako Legegintzako Herri-Ekimenak. «Sinadura-bilketa arrakastatsuak» izan zirela diote, lehenbizikoak 47.000 lagunen sostengua izan baitzuten, Nafarroako eta EAEn botiken berrordainketaren konpentsazioaren alde. Bigarrengoa, aldiz, 1.080 euroko gutxieneko pentsioa, Gizarte Segurantza eta Babes Sistema propioa aldarrikatzeko antolatu zen, ia 80.000 sinadurarekin. Erakundeek ez zioten jaramon handirik egin eskakizunari, eta Hego Euskal Herriko plazetan haserrea piztu zen berehala. Geroztik, ez diote mobilizatzeari utzi, eta apurka-apurka mugimendua indartzen joan da.
Zein da zuen balorazioa azken hiru urteotako mobilizazio-zikloaren inguruan? Zeintzuk izan dira une gogoangarrienak?
Iñaki Elduaien: Urte guztiotan une gogoangarriak eta garrantzitsuak izan ditugu. Esan daiteke astelehenero elkarretaratzeak egitea eta manifestatzea bera badela esanguratsua eta Europan bakarra dela gehienbat Euskal Herrian daramagun borroka hau. Baina horiez gain, aipatu behar dira Hego Euskal Herriko hiriburuetan egindako manifestazio erraldoiak 2018. urtean, 2019ko apirilean, maiatzean eta azaroaren 16an. Oso gogoangarria izan zen, halaber, Gasteizko Eusko Legebiltzarrera EAEko hiru lurraldeetako pentsiodunok egin genuen martxa, non 5.000 pentsiodun elkartu ginen.
Mobilizazio ziklo honetan, Hego Euskal Herriko Pentsiodunen Mugimenduaren barruan 2019ko udan egin zen gogoeta eta hausnarketa izan da giltzarria. Kontuan izan behar da apirilean eta maiatzean egin ziren hauteskunde prozesuetan gure aldarrikapenak agenda politikoan egon zirela. Baina, promesetatik at, egitate ezak jauzi kualitatibo bat emateko beharra ikustarazi zigun. Horrela, saretze prozesuari ekin genion, udazkenean mobilizazio orokorra bultzatze aldera, baita langileek deitutako lan geldialdiaren aukera proposatu zitzaien erakunde sindikalei.
2020ko urtarrilaren 30eko Greba Orokorra hausnarketa horren ondorio izan zen, eragile eta sektore guztien arteko saretzea egon baitzen. Horren isla izan ziren goizean lau hiriburuetan egin ziren mobilizazio erraldoiak.
Nekane Berriotxoa: «Gizonen eta emakumeen arteko soldata-arrakala eta pentsio-arrakalarekin amaitzeko neurriak eskatzen ditugu»
Ondoren, COVID-19aren agerpenak egoera aldatu egin zuen, 2020ko martxoaren 14tik maiatzaren erdialdera arte etxetik atera ezinik egon baikinen. Hala ere, berehala ekin genien elkarretaratze eta manifestazioei. Ekainaren 1ean Hego Euskal Herriko 70 herritako Pentsiodunen Batzarrak martxan ginen berriro eta ekimen horrek lagundu digu berriz ere gure aldarrikapenak agenda politikoan egotea eta erreferentzia izatea aktibazio sozialari dagokionean, zein Estatuko Herri zein Erkidegoetako Pentsiodunen Plataformei dagokielarik.
Izurriteak agerian utzi ditu sistemaren arrakalak eta gabeziak, bai zerbitzu publikoetan zein zaintzaren ereduan. Argi daukagu zaintzaren ereduaren aldaketa beharrezkoa dela eta gaur egun abian den pribatizazio prozesua eten egin behar dela, zerbitzu publiko unibertsal eta kalitatezkoaren alde borrokatuz. Bide horretan, egoiliarren senideekin eta langileekin sareak ehuntzen jarraitu beharra dago, aipatu norabidea aldatzeko.
Une gogoangarriak dira azken bi asteotan bizi izan ditugunak, alde batetik maiatzaren 24tik maiatzaren 29ra Gipuzkoan barna gure lurraldeko pentsiodunok egin dugun Bizikleta Martxa eta Hego Euskal Herriko lau hiriburuetan egin ditugun manifestazioak, ez baita ahuntzaren gauerdiko eztula gaur egungo pandemia garai hauetan 16.000 pertsona elkartzea.
Pentsio zein lan erreformek pentsio sistema pribatuei mesede egiten dietela azpimarratu izan duzue behin baino gehiagotan. Zergatik?
Nekane Berriotxoa: Pentsioak eta gizarte-prestazioak ez dituzte botere publikoek sortu, eta ez dira haien opari bat. XIX. mendean sortutako elkarri laguntzeko sozietate gehienak langileek sortu eta sostengatu zituzten, funts solidarioekin, langileak eta haien familiak sostengurik gabe uzten zituen gaixotasun edo istripu-egoerei erantzuteko.
Espainiako Estatuko pentsio-sistema publikoaren historia, beraz, langile klasearen historiaren zati garrantzitsua da, estatuak bermatutako belaunaldien eta lurraldeen arteko historia eta elkartasun-kontratua. Egungo pentsiodunek gure gurasoengatik, aitona-amonengatik eta geure pentsiorako eskubidea sendotzeko kotizatzen dugu, eta orain datozen belaunaldi berriei dagokie beren eta gure pentsioen alde borrokatzea eta sostengatzea.
Hala ere, botere ekonomikoak sistema publikoaren mantenua zalantzan jartzen jarraitzen du. Itxuraz erreala den arrazoi bati eta interesduna den beste bati dagokion zalantza bat: lehenengoa da datozen hamarkadetan pentsiodunen kopurua ohiz kanpoko moduan haziko dela baby boom delakoaren eraginez, joan den mendeko 60 eta 70. hamarkadetan jaiotza-tasa handia izan zelako, eta bizi-itxaropena igo egin zelako; baina bizi-itxaropenak ez die eragiten pertsona guztiei, ezta herrialde guztiei ere. Baby boom-etik datozen onuradunak gehituta ere, ez litzateke lortuko gure inguruko herrialdeetako pentsioetako gastuaren BPGaren ehunekoa; bestea, kotizazioengatiko diru-sarrerak urtean 145 mila milioi eurokoak dira. Hau da, estatuan sortzen den aberastasun osoaren %9,5. Zenbateko hori oso gustagarria da, baldin eta osorik edo zati batean banku eta aseguru-etxeen esku geratzen bada funts pribatuetan inbertitzeko. Hau da, gutxiengo bat gure kontura aberasteko.
Joan den mendeko 80ko hamarkadatik, bankuen, Nazioarteko Diru Funtsen eta eskuin neoliberaleko ekonomialarien txostenek pentsioen sistema publikoa hautsi egingo dela azpimarratzen dute. Baina iragarpen horiek ez dira baieztatu. Are gehiago, hogeita hamar urte geroago, sistema publikoak osasun ona izaten jarraitzen zuen, eta erreserba-funts bat sortzeko gai zen, «pentsioen itsulapikoa» izenekoa. 2011n ia 67 mila milioira iritsi zen, baita nazioarteko krisia hasi ondoren ere.
Arazoa da pentsio-sistema publikoaren bideraezintasun hain aipatua politika publikoek eragin dutela; Gizarte Segurantzaren azken erreformek sistemaren diru-sarreren eta gastuen arteko oreka hautsi dute, pentsioen zenbatekoen gainean soilik jardunez. Finantzaketa-modu berririk bilatu gabe itsulapikoan eskua sartu da, eta ondorioz, ia hutsik utzi da.
Espainiako Estatuko gizarte-segurantzaren finantzaketa-sistemaren zailtasunen erantzule nagusia enplegu-politikak dira; izan ere, lan-faktorea ezabatu edo murriztu beharreko kostu hutsala dela uste dute, akziodunen eta enpresaburuen irabaziak handitzeko. Prekarietatearen eta soldata txikien hazkundean islatzen den estrategia neoliberala da, kapital-errentei mesede egiten dien fiskalitatea, lan-errenten kaltetan. Horren jatorrian dagoena jakina da: kapitala gero eta esku gutxiagotan pilatzea nahiz politika horiek eragindako finantza-krisi sistemikoak.
Onartezina da bankuen eta haien pentsio-plan eta funts pribatuen aldeko erreformek bultzatutako pentsio-sistemaren likidazioaren eta pribatizazioaren birusa aspirinekin sendatu nahi duen erakunde-estrategia.
Horrez gain, erretiroa hartzeko beharrezkoa den kotizazioaren iraupena luzatu eta pentsioen zenbatekoa murriztu egin nahi dute. Zer deritzozue?
I. E.: 2011 eta 2013 artean PSOEren eta PPren gobernuek aldarrikatutako pentsio-erreformen lehena Espainiako parlamentu ia osoaren babesarekin eta bigarrena PPk bere aldetik ezarria helburu nagusia da pentsio publikoa murriztea kapitalizazio pribatuko sistema bat ezartzen laguntzeko, horretarako prestazioetan murrizketak eta horiek eskuratzeko baldintzak gogortzea erabiliz.
Indargabetzeko eskatzen ditugun 2011ko erreformako neurri bidegabeak, abusuzkoak eta onartezinak deritzogunak: erretiroaren atzerapen progresiboa 65 urtetik 67ra 2027rako; pentsioa kalkulatzeko aldia 15 urtetik 25 urtera igarotzea 2022rako; eta 2027an, kotizazio-denbora 35 urtetik 37ra igotzea, pentsioaren %100 eskuratzeko.
Erretiro aurreratuaren auziari ere heldu diozue aldarrikapen-taulan. Zertan datza indarrean den politika? Zer da aldatu behar dena?
N.B.: Indargabetzeko eskatzen ditugun 2011ko erreformako neurrien artean daude honakook ere: erretiro aurreratua 61 urtetik 63 urtera atzeratzea, 33 urtez kotizatua 30 urtez izan beharrean; eta, oinarri arautzailearen gaineko koefiziente murriztaileak handitzea, erretiroa 63 urtera aurreratzeagatik.
Neurri horiek indargabetzeko eskatzen dugu, hots, erretiro aurreratua ez zigortzea. Izan ere, emakumeen eta langabezian dauden gazteen eskubideek lehentasuna izan beharko lukete egungo kolapso ekonomikoan.
Azkenik, erretiro aurreratua kotizatutako 40 urterekin zigortu gabe onartzea, Kongresuan eta Autonomia Erkidegoetako Parlamentuetan onartutako legez besteko proposamenen arabera.
Hain zuzen ere, Hego Euskal Herriko pentsiodunen zati handi batek Lan Arteko Gutxieneko Soldata baino gutxiago jasotzen du, eta hori erregulatzeko eskumena duten gobernu autonomikoek uko egiten diote diru-sarrerak osatzeari. Lehentasun kontua ote da?
I. E.: Gaur egungo LGS (Lanbide arteko Gutxieneko Soldata) 950 eurotan dago. Guk Gutxieneko Pentsioa 1.080 eurokoa izan dadin eskatzen dugu. EAEko eta Nafarroako Foru Erkidegoko gobernuek uko egiten diote pentsioak osatzeari, pentsioen eskumena Estatuko Gobernuarena dela aitzakiatzat hartuta. Egia da estatuarena dela pentsioen sistema arautzeko eskumena, baina Gasteizko zein Nafarroako gobernuek badute eskumena pentsioak osatzeko 1.080 eurotara. Lehentasunezko kontua da, baina entzungor egiten dute gobernuek eskaera horren aurrean. Gainera, Espainiako Estatuko Gobernua osatzen duten alderdiek hitzarmena dute legegintzaldia bukatzerako LGS 1.200 eurokoa izango dela.
Europako Gutun Soziala sinatzean hartutako konpromisoa betetzeko eskatzen diegu Espainiako Gobernuari eta parlamentuari, gutxieneko pentsioa batez besteko soldataren %60raino igotzeko. Horretarako, Aurrekontu Legean edo lege espezifiko batean konpromiso hori gauzatzeko beharrezkoak diren aurrekontu-partidak gaitzea eskatzen dugu.
Espainiako Estatuko, EAEko eta Nafarroako batez besteko soldataren egungo mailek guztiz justifikatzen dute aldarrikapen hori. Gauzak horrela, diru-sarrera nahikoak bermatzea exijitzen diegu, egungo eskumenen eta etorkizunean eskura ditzaketen eskumenen esparrutik, beren errealitate sozioekonomikoarekin bat etorriz, aipatutako Europako Gutun Sozialak zehaztutako gutxieneko pentsioa lortzeko.
ERAKUNDEEKIN ELKARRIZKETAK
Kaleko ekintzez gain, «alderdi guztiekin izandako elkarrizketak» ere gogora ekarri dituzte pentsiodunek. Batetik, «Herri Ekimenaren Legea» aipatu dute. Izan ere, berau prestatzeko izapideak abiatu zituzten. Halere, ekimena bertan behera geratu zen, «prozedura luzea» izango zela aurreikusi baitzuten, eta gainera, ez zuten aukera handirik ikusi eurek nahi zuten puntura eramateko. Bestalde, Fiskaltzarekin eta Arartekoarekin ere bildu ziren, zaharren egoitzen auziari heltzeko. «Kalean ikusten den lanaz gain, erakundeekin ere harremanak izan ditugu», ondorioztatu du Berriotxoak.
ESTATUKO HERRIEKIN BAT
Martxoaren 29ko deialdia “estatuko herrietako pentsiodunekin elkarlanean” antolatu zutela nabarmendu du Elduaienek. Espainiako Estatuko hainbat lurraldetako bidelagunak aipatu ditu, hala nola, Andaluziakoak, Herrialde Katalanetakoak, Galiziakoak, Asturiasekoak, Madrilgoak, Gaztelakoak eta abar. “Egun eta ordu berean bakoitzak bere lurraldean erantzutea adostu genuen”, dio Elduaienek. Formez gain, edukian ere bat egin zuten estatu mailan: publikotasuna eta murrizketen deuseztapena aldarrikatzeko, hain zuzen ere. “Urrats garrantzitsua” izan da Elduaienen ustez; izan ere, aipatu elkarlanak “aukera berriak” ekarriko dituelakoan dago.